De strategische opgaven van Enschede en het Water- en Klimaatadaptatieplan

In 2018 zijn vijf strategische opgaven opgesteld als basis voor de toekomstplannen van Enschede. Hieronder benoemen we ze. We geven ook voorbeelden hoe dit Water- en Klimaatadaptatieplan past in deze toekomstplannen.

Opgave 1: meer talent aantrekken en vasthouden

We maken en houden de stad bereikbaar en aantrekkelijk voor talent. Dit doen we door van Enschede een aantrekkelijke en groene plek te maken. We gaan overlast door regen, hitte en droogte zoveel mogelijk tegen. We zorgen dat de bestaande riolering blijft werken zoals dat zou moeten.

We werken samen met talent in de regio. Dat biedt leuke en leerzame uitdagingen en helpt ons bij onze taken. Bij het beheer en onderhoud betrekken we verschillende partijen die met ons mee kunnen denken. Bijvoorbeeld over vernieuwende manieren om ons onderhoud uit te voeren. Dat doen we ook voor de ontwikkeling van creatieve oplossingen voor het riool en klimaatadaptatie. We vragen bijvoorbeeld ondernemers en kennisinstellingen (zoals de Universiteit Twente en Saxion) om samen met ons te blijven zoeken naar vernieuwingen en oplossingen.

Bij het aanpakken en opknappen van gebieden kiezen we bewust voor werken die inspireren en rekening houden met het veranderende klimaat. Denk bijvoorbeeld aan de Laan van innovatie of project Stadsbeek.

Opgave 2: inclusieve samenleving

In een inclusieve samenleving doet iedereen mee en kan iedereen zo lang mogelijk meedoen. Vanuit dit plan dragen we daaraan bij. De samenleving wordt steeds ouder. Ouderen blijven langer zelfstandig wonen en maken langer gebruik van de openbare ruimte. Het is belangrijk dat onze voet- en fietspaden goed te gebruiken zijn, ook voor ouderen en mensen die minder mobiel zijn. We zorgen voor aantrekkelijke routes door de stad en plaatsen in de stad met weinig wateroverlast, voldoende schaduw en voldoende koele plekken.

We willen dat iedereen een koele plek in zijn omgeving heeft op hete dagen. Daarvoor willen we ook gebieden die niet van de overheid zijn verbeteren. Dit willen we samen met bewoners, ondernemers en organisaties doen. Door bijvoorbeeld samen te zorgen dat zoveel mogelijk stenen verdwijnen uit tuinen.

Opgave 3: het verbeteren van de bereikbaarheid van banen

Met een prettige groene leefomgeving is Enschede een aantrekkelijke gemeente voor ondernemers, winkeliers en bezoekers. Dit stimuleert de economie en banen. Aandacht voor water en klimaat houdt Enschede aantrekkelijk.

Als gemeente zijn we ook een werkgever. Onze wensen in dit plan zorgen voor interessante en uitdagende banen in onze gemeente. Ook zijn we opdrachtgever van innovatieve projecten. Dat zorgt ook voor extra banen.

Opgave 4: een duurzame groene stad

Waar het kan, vervangen we asfalt en stenen door meer groen. We zorgen zoveel mogelijk dat regenwater wordt afgevoerd naar groen in de buurt in plaats van in de riolering terecht komt. Dit gaat ook problemen met droogte in de stad zoveel mogelijk tegen. En verbetert de biodiversiteit in de stad. Een mooi voorbeeld hiervan is de Groene Linie in de Oldenzaalsestraat.

Het wordt steeds voller onder de grond. Er liggen rioleringsbuizen, kabels (bijvoorbeeld voor internet) en leidingen (zoals waterleidingen). Daar komt steeds meer bij, zoals buizen van warmtenetten. Bij aanleg, beheer en onderhoud van zaken in en op de grond werken we op een slimme manier samen. Zo kunnen we tijd, kosten en materialen besparen.

We hergebruiken onze materialen zo veel mogelijk en verplaatsen grond zo min mogelijk. Bij de uitvoering van werkzaamheden kiezen we waar dat kan voor manieren die goed zijn voor het milieu. Dit weegt ook mee wanneer we opdrachten aan aannemers geven. Ook zorgen we ervoor dat geen onnodige afstanden worden afgelegd als we aan het werk zijn, bijvoorbeeld bij onderhoud.

Opgave 5: goed bestuur: een goede samenwerking tussen overheid, inwoners en partners

Investeren in de ontwikkeling van de stad en onze omgeving doen we samen met onze partners, zoals het Waterschap. Dit gebeurt op openbaar terrein en op het terrein van bewoners en bedrijven. Wanneer we projecten voorbereiden en uitvoeren betrekken we inwoners, ondernemers en andere partners zoveel mogelijk. Bijvoorbeeld door het gebruiken van de Dynamische investeringsagenda (DIA). Om goed samen te werken en samen te investeren in projecten zetten we onze uitgaven nog niet helemaal vast. Op deze manier kunnen we op het meest handige moment meedoen en meebetalen aan oplossingen die voor meerdere partijen nodig zijn.